Waarom Lapland

4 februari 2016 - Kloosterzande, Nederland

We hebben voor een reis naar Fins Lapland gekozen vanwege het reisprogramma romancing the globe op televisie. Wat we hier zagen sprak ons erg aan, omdat we beide nog nooit een op een wintersport vakantie zijn geweest.

Na dit gezien te hebben zijn we op onderzoek uit gegaan hoe we dit het beste konden aanpakken.

We zijn hierbij uitgekomen op een reisorganisatie in Zaandam. De naam hiervan is Scandinavian wintersports.

Op deze pagina heb je diverse soorten reizen die aangeboden worden. We hebben gekozen voor lapse cottage verzorgd. In deze reis zat bijna alles in wat we wilden.

Verzorgd verblijf in een Lapse blokhut in Luosto inclusief maaltijden.

Je verblijft bij deze reis in een eigen blokhut met sauna en openhaard. Je hoeft niet zelf te koken, want ontbijt en diner zijn inbegrepen. Daarnaast volg je een mooi programma waarbij je veel unieke activiteiten beleeft, maar ook veel leert over de natuur en Lapse cultuur. Tevens kun je de hele week gebruik maken van de Amethyst Spa in het hotel. Deze heeft o.a. een sauna, Turks stoombad, amethisten grot en een whirlpool. Met de koude temperaturen buiten, voelt dit letterlijk als een warm bad!

Inhoud van het het 8-daagse pakket:

Directe charter van Amsterdam naar Rovaniemi
7 overnachtingen in houten cottage (incl. sauna en open haard). Inclusief wifi, (bed)linnen, haardhout en eindschoonmaak
Ontbijt & diners
Tweemaal traditioneel thema diner in Log restaurant
Bezoek aan Santa Village op de poolcirkel
Luchthaventransfers
Toegang tot Amethyst Spa
Sneeuwschoenwandeling met wildernis lunch
Noorderlichtpresentatie & avondwandeling met fotografie tips
Bezoek per rupsvoertuig aan de amethistenmijn
Rendiersledetocht met verhalen bij het kampvuur
Hondensledetocht van 10 km

Locatie
Luosto is een klein dorp ca 120 kilometer boven de Poolcirkel. Dit rustige dorpje ligt aan de rand van het Pyhä-Luosto National Park. 2 Miljard jaar geleden waren de bergen hier zo hoog als in de Alpen! Verschillende ijstijden hebben echter het landschap gevormd tot wat ze nu is. De hoogste berg, de Noitatunturi, is 540 meter. Sommige van de bomen in het National Park zijn meer dan 200 jaar oud. De bekendste plek in Luosto is wel de amethistenmijn. Deze idyllische open mijn, boven op de Lampivaara berg, is absoluut een bezoekje waard!

Kortom; Luosto is de plek voor diegenen die op zoek zijn naar natuur en rust.

Accommodatie
Je verblijft bij deze reis in een knusse twee-onder-een-kap boomstammen blokhut. Deze ligt in een bosrijke omgeving en vlakbij de skipiste. Ook de langlaufloipes en winkeltjes zijn op loopafstand te bereiken. De cottages hebben o.a. een kleine ingerichte open keuken en zijn uiteraard voorzien van sauna en openhaard! Klik hier voor meer gedetailleerde informatie.

Het ontbijt & diner wordt geserveerd in het nabijgelegen Luostotunturi hotel waar zich tevens de Amethyst Spa bevindt. Hier mag je de hele week gebruik van maken!

Activiteiten
Comfort en een goede verzorging is de leidraad bij deze reis. Naast de geregelde maaltijden hebben wij het programma alvast samengesteld met een aantal bijzondere activiteiten welke zeker niet mogen ontbreken tijdens een verblijf in Lapland. Je gaat heerlijk sneeuwschoenwandelen, leert alles over het Noorderlicht en maakt uitgebreid kennis met de rendieren en husky’s! Wil je nóg meer? Dan kun je je reis eenvoudig uitbreiden met een aantal extra activiteiten. Kijk hiervoor bij de data en prijzen.

Scandinavian Wintersports in de regio
In het nabij gelegen Pyhä is een Nederlandse activiteitenbegeleider van Scandinavian Wintersports aanwezig. Je kunt hem/haar in het geval van calamiteiten altijd telefonisch bereiken. Ook kan hij/zij je altijd helpen bij het uitzoeken en boeken van extra activiteiten. Een vertrouwd gevoel!

Uniek vanwege

Verblijf in een eigen cottagemet sauna en open haard
Ter plaatse extra safari's bij te boeken
Kleinschalige en gezellige accommodatie
Verzorgd programma met heerlijke maaltijden

Op dinsdag hadden we een sneeuwscootertocht bijgeboekt.

We moesten ons enkel nog verdiepen in de spullen die we nodig hadden vorige deze reis.

Dit wordt het volgende verhaal

1. Angele:
    7 februari 2016
    Beste Hans en Anne,
    Jullie gaan de reis maken, die wij helaas niet meer konden boeken.
    Wij hebben uiteindelijk voor een reis van Voigt-travel gekozen. Wat blijkt nu uit jullie blog? --> we zitten in hetzelfde gebied en zelfs in de zelfde cabins.
    We wensen jullie veel plezier en gaan zeker jullie blog in de gaten houden.
  2. Anne:
    11 februari 2016
    Hoi Angèle.
    Leuk dat jullie ons reisverslag volgens.
    We gaan proberen om er nog meer aan toe te voegen. Dit is ook mede afhankelijk van onze internet verbinding.
    Volgens ons werkt scandinavian wintersports en Voigt travel ook samen. Dus denk niet dat er heel veel verschil in reis zal zitten.
    Voor jullie ook alvast een hele fijne vakantie gewenst.
    Groeten Hans en Anne