Dag 3 Dinsdag

17 februari 2016 - Luosto, Finland

Vanmorgen begon de dag al goed; het was helder weer en wind stil. Bij een heldere dag hoort ook een lagere temperatuur,  het was dan ook rond de  - 10 graden. Een prima dag om onze vrije ochtend te besteden om te gaan sleeën! We hadden een grote opblaasbare slee meegenomen, waar Hans toch zeker een uurtje zoet mee was geweest om dezeen op te blazen. Vlak achter ons huisje ligt de skibaan, waar je de mogelijk hebt om zowel te skiën als te sleeën. Onze groep ging die ochtend / begin de middag skieles volgen, maar dat hadden wij al eens in Terneuzen gedaan. Uiteraard wel een kijkje genomen hoe het ging met hun skieles,  maar dat was niet voor iedereen een succes. Ondertussen gingen Hans en ik vrolijk van de berg en de brug af met onze slee. Het kon niet hard genoeg gaan, en ja we voelde ons weer een kind die er niet genoeg van kreeg. Toen de groep klaar was met skieles wouden hun natuurlijk ook een keer met de slee van de brug af. Iedereen had er plezier in.

Aan het einde van de middag gingen we met z'n allen een sneeuwscootertocht maken rond Luosto. De gids (dezelfde die we ook hadden tijdens het noorderlicht avondprogramma ) reed voorop. Hans reed, en ik zat achterop. Het ging heel goed en de vaart zat er lekker in. Twee jonge Japanse meiden kregen het voor elkaar om tegen een boom aan te rijden, dus stonden we daar in the middle of nowhere een uur in de kou. Gelukkig had de gids een warm drankje bessensap bij voor iedereen. De twee Japannertjes vervolgde de reis verder bij de gids achterop. Alsof het zo had moeten gebeuren; het noorderlicht begon te dansen boven ons hoofd!! In één woord schitterend. Iedereen haalde zijn camera tevoorschijn en begon vlijtig te fotograferen. Helaas...je hebt er toch echt een spiegelreflexcamera en een statief voor nodig. Dus reden en we snel terug , want we moesten ook nog eten.

Met de groep afgesproken bij het meertje waar we ook een kampvuur konden maken in een open huisje. Deze plek hadden ze ons gisteren aangewezen tijdens de presentatie en wandeling voor het noorderlicht . Aan het meer hadden we prachtige foto's gemaakt,  terwijl iemand van de groep het vuur ging aanmaken voor de worstjes te bakken. Het noorderlicht was prachtig, en gelukkig nog goed te zien. Want het versprong heel snel van locatie en van kleur en intensiteit. Vooral zag je de kleur groen met het blote oog, maar via de foto's zag je nog zoveel meer. Wat hadden we het getroffen zeg. Deze ervaring konden wij van onze bucketlist afstrepen. Na het fotograferen hebben we gezellig rond het kampvuur gegeten, gedronken en gezellig gekletst. Ook met de leuke groep mensen hebben we het getroffen (allen Nederlands en rond onze leeftijd , op eentje na die een "stukje" ouder is dan ons ).

Na een geslaagde avond ging iedereen weer terug naar het huisje. Waar wij ons dus buiten sloten , Hans zonder jas en ik zonder handschoenen liepen we terug door de ijzige kou voor een extra sleutel . Alsof dit ook weer had moeten gebeuren kwam het noorderlicht weer in volle intensiteit terug aan de hemel! Het danste weer vrolijk boven onze hoofden en het was feller dan begin de avond. Een mooie afsluiter voor vandaag, en gingen na het fotograferen voldaan ons bedje in.

Hans en Anne

1. Maud:
    17 februari 2016
    Geweldig van het noorderlicht!!!
    Waar blijven die foto's?????
    Genieten mannen.Mooi dat je dat meegemaakt hebt.Nog meer jaloers :-) :-)
  2. Anne:
    17 februari 2016
    Foto's zijn niet helemaal scherp. Ze zijn met telefoon van het scherm van onze spiegelreflexcamera gemaakt. Maar het geeft al een indruk.
    Groetjes Hans en Anne
  3. Maud:
    17 februari 2016
    Wat ontzettend mooi!Ja dat staat ook nog op ons lijstje!Ook leuk dat de groep waar je dit mee beleeft tof is! Geweldig Hans en Anne geniet ervan en zie dat je je niet meer buitensluit :-) hahaha
  4. Peter en Nadia:
    17 februari 2016
    Wat geweldig mooi zeg, jullie hebben het wel getroffen.
  5. Anne:
    Hoi Peter.
    Het is hier fantastisch.
    Vandaag in slee gezeten met rendieren. Leuke ervaring.
    Je moet dit zeker eens gaan ervaren.
    Groetjes Hans en Anne
  6. Mieke Speijkers:
    17 februari 2016
    Wat mooi en geweldig dat je het noorderlicht heb gezien. Dat moet je maar net treffen. En zo lekker op de slee mie de rendieren.
    En dat heb je ervan ee nog vlug un sigaretje roken en dan je zelf buiten sluiten!! Heb ik gelijk? hihi. Ach ja een beetje spanning is ook leuk. Liefs uut GoesXX
  7. Anne:
    Hallo tante Mieke,

Hihi, hoe raad je het zo.. idd nog even een sigaretje gerookt. Maar dat even werd een half uur. Ach, het was het waard. Toch nog een keer extra het noorderlicht gespot. Xxx
  8. J.Huisman:
    Hallo Hans en Anne.
    We zien wel dat je goed bestand bent tegen de ijskou.
    Dat je het noorderlicht overdag waarneemt moet toch bijzonder zijn.Veel plezier verder nog met langlaufen e.d.
    Groeten uit z-vlaanderen
  9. Atie sol:
    18 februari 2016
    Wat geweldig dat jullie het Noorderlicht gezien hebbe.!