Dag 7 Zaterdag

20 februari 2016 - Luosto, Finland

Vandaag is alweer de laatste excursie dag aangebroken. Maar wat een topper was dit! Lest best is bij deze excursie zeker van toepassing.

Vanmorgen reden we vanaf het hotel per pendolino (= een rupsvoertuig) naar de amethistenmijn. De mijn was boven op een berg, en eenmaal daar aangekomen wat een machtig uitzicht!! Nu is het hier beneden al heel mooi, maar boven op de berg nog mooier. Gelukkig kregen we nog even de gelegenheid om foto's te maken alvorens we de mijn betraden. Daar hadden we uiteraard gretig gebruik van gemaakt. De gids kwam ons halen en we kregen binnen in een huisje uitleg over de amethist en de quartz, uiteraard werd er weer warme bessensap bij geserveerd. Na de uitleg liepen we met de gids de mijn in. Ook hier hebben we een video van geplaatst op dit blog.  We kregen allen een kleine hakbijl van de gids, en mochten hiermee hakken in de mijn en op zoek gaan naar een mooi stukje amethist. Als de amethist in je hand lag en je kon je hand dicht vouwen, mocht je dat stukje mee naar huis nemen. Iedereen had een stukje amethist gevonden, en mocht dit meenemen. Hij legde nog wat in onze handen zo van; nou die heb je ook gevonden hoor. Echt leuk. Hierna was nog de gelegenheid om geld uit te geven in de winkel waar sieraden en geslepen amethisten lagen. We hadden een klein stukje geslepen amethist gekocht, maar er gaat niks boven een stukje ongeslepen amethist te hebben die je zelf uit de mijn hebt gekapt.

Dat was alweer het einde van een onvergetelijke vakantie.

Bedankt voor het lezen van ons reisblog, en alle leuke reacties die we hebben mogen ontvangen van jullie. We vonden het erg leuk om dit met jullie te mogen delen.

Veel liefs,

Hans en Anne

1. De huismannen van de overkant:
    20 februari 2016
    Wat een geweldige reis! En wat een rust zo te zien op de filmpjes. Het is altijd jammer als de vakantie voorbij is. Jullie komen hier aan in een storm en regenachtig Nederland!
    Natuurlijk hebben jullie het recept van de warme bessensap gevraagd zodat we die ook eens kunnen proeven, haha groetjes en een goede terug reis!
  2. J.Huisman:
    20 februari 2016
    Hallo Hansanne.Zo zie je maar dat een korte uitdagende week veel inhoud kan hebben. De ervaring met alsmaar die kou,de stilte,het witte van sneeuw en algeheel de natuur maakt dit als een geweldige ervaring.Bijna buitenaards.Dus volgende reis maar gelijk een ruimtereis.Eerst nog de reis naar huis.
    Welkom thuis in het druilerige zeeland zonder sneeuwgrens.
    De zeeuwsvlamingen. Goede reis huiswaarts.
  3. Denise Jonker Provoost:
    Lieve Anne en Hans ,

Vol verwondering en kriebels in mijn buik heb ik jullie prachtige foto's en jullie verhalen gelezen.

Jullie zijn 2 toppers en deze vakanties weer een mooie bladzijde in jullie mooie leven.

De sledehonden tocht wow zo bijzonder.

Denk toch dat (ik) wij daar ook eens heen gaan mij lijkt het I.i.g een super coole vakantie. Met heerlijke sap

Liefs Denise Jan Willem, Milan & Noa
  4. Sabine:
    20 februari 2016
    De laatste dag alweer... Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt! Ik heb jullie verhalen met heel veel plezier gelezen. Alvast een fijne terugreis gewenst!
  5. Anita Sijnesael:
    20 februari 2016
    Wat een prachtige Reis hebben jullie gehad heel mooi reisverslag. En hele mooie foto's en video prachtig is het daar hier is het maar regen en wind vies dus jammer dat het voorbij is
  6. Peter en Nadia:
    20 februari 2016
    Je kan heel je leven naar de zon op vakantie maar dit doe je maar een keer en vergeet je nooit. Hopelijk doen wij jullie ooit na.
  7. Atie sol:
    20 februari 2016
    Wat een heerlijke vakantie hebben jullie gehad en wat leuk dat ik via jullie reisbog kon meegenieten. Goede reis terug.
  8. Mieke Speijkers:
    21 februari 2016
    Een onvergetelijke reis, dat kunnen ze je nooit meer afpakken. Prachtige omgeving en dingen gedaan die elders niet zouden kunnen. Speciale momenten beleefd! Vanuit Goes een veilige terug reis eee.

xxxx