Dag 4 Woensdag

18 februari 2016 - Luosto, Finland

Vanmorgen zijn we de dag begonnen met een stevig ontbijt in het hotel. Zowel het ontbijt als het avondeten is hier heerlijk. Er is genoeg keuze, maar het zijn geen massale buffetten zoals je wel eens ziet in het buitenland. Er ligt kaas, ei (gekookt en geklutst),groenten,yoghurt, besjes etc. Heel gezond dus, maar er is ook de keuze voor een Engels ontbijtje. Het is belangrijk om hier goed te ontbijten, zodat je in de middag niet vanalles meer hoeft klaar te maken in je huisje. Want dat wil je natuurlijk niet op vakantie. De prijzen in de supermarkt liggen hier 15% hoger dan in Nederland. Maar ook de souvenirs zijn hier behoorlijk prijzig. Zo betaal je hier voor een korte stompe kaars € 12,00 !! Om maar een voorbeeld te noemen. Ons Zeeuwen bien zuunig eej.

Begin de middag hadden we een rendiersledetocht, samen met de groep en andere toeristen vertrokken met de bus 10 km hier vandaan. Er waren zelfs toeristen bij uit Ecuador. Aangekomen bij de redierfarm stonden ze ons al op te wachten. De groep was best groot, dus werden we in tweeën gesplitst. De ene groep ging al een rendiersledetocht maken, en de andere groep kreeg uitleg over de rendieren van de rendierboer. Wat een mooie beesten zeg. Zo lief, rustig en een zachte vacht. Ze hadden niet allemaal een gewei, het gewei verliezen ze maar groeit weer terug aan. We konden met 2 personen in de slee, en kregen een dekentje over ons heen. Gewoon achterover zitten en genieten. Ze liepen allemaal achter elkaar, met belletjes aan hun nek. We keken dan ook tegen het poepertje aan van het rendier wat voor ons liep. Grappig hoor. Wat een leuke en bijzondere ervaring. Het leek wel een sprookje. Linkse en rechts in de bossen zagen we de rendieren in het wild. De rendieren van de sledetocht werden ook weer na het seizoen los gelaten. Ze mogen dan in het straal van 50 km los rond lopen. Maar niet zonder gevaar, er zitten hier beren, wolven, roofvogels e.d. Na de tocht kregen we uitleg over de rendieren. Mijn brandende vraag was natuurlijk Hoe krijg je al je rendieren weer terug op de boerderij?? Want door heel Lapland lopen er 200.000 rendieren rond, van verschillende boeren. In het ene seizoen -mei tot juni- zorgen de muggen ervoor dat de rendieren bij elkaar komen. Door hun stank jagen ze gezamenlijk de muggen weg. Anders bloeden ze dood. In het andere seizoen -september tot oktober- zijn de vrouwtjes drachtig , en komen zo dan ook weer bij elkaar om te paren. De boeren zijn hier zeker 5 weken mee zoet om ze te vinden, en weer terug te brengen naar de boerderij. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik zal jullie verder niet vermoeien met deze informatie. Al met al weer een geslaagde excursie.

In de avond weer heerlijk warm gegeten samen met de groep. De soep is hier heerlijk, ondanks dat wij niet zo soep minded zijn. Er is ook altijd keuze uit 2x vlees, of 1x vlees en 1x vis. Groenten, aardappels,fruit en salades. Goed gekruid en alles is vers. Na het eten zijn we in de sauna geweest, die zit in het huisje en heb je voor jezelf. Dat is wel prettig. Hans is na de sauna heel stoer in zijn zwembroek in de sneeuw gesprongen! Dat was brrrr. De foto was mislukt, dus hij moest (heel erg jammer ) nog een keertje poseren! Gna Gna.  En zo ook vanavond weer voldaan ons knusse bedje in.

Hans en Anne

1. J.Huisman:
    Hallo Scandinaviërs.
    Wat prettig te vernemen dat je zo dol enthousiast wordt van vooral die eenvoudige alle daagse dingen waarmee die laplanders het mee moeten doen.
    Geniet er maar met volle teugen van want deze natuur is rap aan het veranderen.
    Vele groeten van de camperaars.
  2. De huismannen van de overkant:
    18 februari 2016
    Wat heerlijk om jullie verslag te lezen en dat jullie het zo naar de zin hebben!
    Wat een ervaringen doen jullie op heel speciaal.
    Zijn daar nog meer Nederlanders? Want een beetje nederlands kletsen is ook weleens fijn.
    Nog heel veel plezier daar en kruip maar lekker bij elkaar met de kou!
    Groetjes van de overkanters
  3. Atie sol:
    18 februari 2016
    Wat een leuk verhaal over de rendieren. En wat stoer van Hans!!
  4. Anne:
    19 februari 2016
    Hoi pa en ma Huisman.
    De excursie met rendieren was erg leuk. De rendier houder kon hier ook vol enthousiasme over vertellen. Deze mensen genieten volop van de natuur en hun dieren.
    Wij hebben er ook erg van genoten.
    Groetjes Hans en Anne
  5. Anne:
    19 februari 2016
    Hoi Huismannetjes van de overkant.
    We hebben een hele leuke groep met Nederlanders waar we elke dag mee optrekken. Dus we kunnen idd nog wat Nederlands praten. Finse taal is niks van te begrijpen.
    In de cabin kunnen we lekker tegen elkaar aan kruipen. De bedden zijn klein genoeg. In de avond stoken we de haard flink op zodat we het lekker warm hebben.
    Groetjes Hans en Anne